یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن صافی گلپایگانی

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی گفت: لازم است رشته ای از رشته های علوم فقهی و دینی حوزه به مسئله غدیر اختصاص یابد و کتاب هایی مانند الغدیر علامه امینی و عبقات مرحوم میر حامد حسین که دریایی از معارف علوی هستند در حوزه های علمیه تدریس شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن صافی گلپایگانی در دیدار جمعی از مبلغان غدیر در دهه مبارک ولایت با تاکید بر ترویج فرهنگ غدیر، گفت: مبلّغ اول غدیر و مبلّغ اول ولایت آقا امیر المومنین علیه السلام، خود شخص رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می باشند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند متعال در آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ…» به رسول خود خطاب کرد که آنچه را که ما بر تو وحی کردیم و فرستادیم به مردم ابلاغ کن. اگر این تبلیغ را انجام ندهی اصل رسالتت تکمیل نشده است.

وی افزود: حضرت رسول(ص) در خطابه غدیر فرمودند که فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ. همه شیعیان امیر المومنین علیه السلام را موظف نمودند که باید این امر تبلیغ ولایت را انجام دهند و حاضرین به غائبین اطلاع دهند و این وظیفه تبلیغ باید تا قیامت ادامه داشته باشد.

خون دل علمای سابق در نشر رسالت غدیر

استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از تلاش هایی که در جهت نشر رسالت غدیر صورت گرفته است، به اهتمام طلاب بر ترویج فرهنگ غدیر تأکید کرد و گفت: مرحوم علامه امینی رحمه الله علیه برای کتاب شریف الغدیر چه زحمت ها که کشیده و چه خون دلها که نخورده است. با چه وسایلی آن زمان مشغول نوشتن این کتاب بوده و از این شهر به آن شهر می رفتند تا بتوانند حدیثی یا روایتی را درباره وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام پیدا بکنند و در این کتاب شریف بیاورند.

وی اضافه کرد: کتاب عبقات مرحوم میر حامد حسین را ببینید که چطور اینها این کتاب ها را نوشته اند. این کتاب ها دریایی از معارف هستند و این توفیقی بوده است که خداوند متعال به آنها داده است در آن زمانی که این کارها واقعا مشکل بوده است.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی، تلاش های علما در آن زمان و حتی این زمان در راستای تبلیغ غدیر و ولایت امیر المومنین علیه السلام در حالی بوده است که دشمنان همیشه بوده اند و چه علما که در راه ولایت شهید شدند مانند آنچه که در کتاب شهدای فضیله مرحوم علامه امینی رحمه الله علیه آمده است.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به حدیثی از امام رضا علیه السلام که فرموده بودند «هر جا هستید روز غدیر خودتان را پیش آقا حضرت علی علیه السلام در نجف برسانید» افزود: این توفیقی نیست که نصیب هر کسی بشود ولی دلها روز غدیر باید به همان سمت باشد که رسول گرامی اسلام دست مبارک امیرالمومنین(ع) را گرفتند و به مردم معرفی کردند.

وی بیان کرد: زیارت امیرالمومنین علیه السلام در روز عید غدیر را که از وجود مقدس امام هادی علیه السلام صادر شده است، مطالعه بفرمایید. این زیارت را تفسیر و تبیین کنید. با فراخوانها و مقالاتی که گردآوری می کنید به نشر معارف اهل بیت علیهم السلام اهتمام ورزید. این زیارت بسیار پرمحتوا و پرمعناست که امام هادی علیه السلام درباره امیرالمومنین علی علیه السلام بیان می کنند. باید حوزه های ما در نشر این وظیفه و رسالت در میان مردم تلاش کنند. رسالت اسلام همان رسالت تبلیغ ولایت امیرالمومنین علیه السلام است.

مظلومیت امام علی علیه السلام در بین شیعیان

استاد حوزه ادامه داد: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) می فرمودند که صاحب عبقات وقتی این کتاب را نوشتند به ایشان گفتند که ممکن است که خیلی از ناحیه نواصب مورد اذیت و آزار قرار بگیرید. فرمود که کدام شهر بیشتر از همه به سبّ امیر المومنین علیه السلام می پردازند؟ من همانجا میروم. ایشان به آن شهر رفتند و در آنجا مشغول تبلیغ فضائل امیر المومنین علیه السلام شدند.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی، آن طور که علمای سابق ما در ابلاغ رسالت غدیر جانفشانی کردند، ما که داعیه ی تبلیغ داریم تلاش نکرده ایم و متاسفانه باید گفت که امیرالمومنین علی علیه السلام در بین خود ما هم مظلوم هستند و این ناراحت کننده است.

استاد حوزه اظهار کرد: وقتی ابن ابی الحدید بعضی از خطبه های غدیر را بیش از دویست بار خوانده اند و یا جرج جرداق نویسنده مسیحی کتاب صوت الهدایه الانسانیه وقتی امام علی علیه السلام را معرفی می کند می گوید من بعضی از خطبه های نهج البلاغه را هزار مرتبه خوانده ام؛ متوجه می شویم که چقدر نهج البلاغه در بین ما غریب است.

لزوم اختصاص رشته غدیر شناسی در حوزه

وی بیان کرد: لازم است رشته ای از رشته های علوم فقهی و دینی حوزه به مسئله غدیر اختصاص یابد و رشته نهج البلاغه شناسی و غدیرشناسی مورد اقبال طلاب قرار بگیرد و کتاب هایی مانند الغدیر علامه امینی و عبقات مرحوم میر حامد حسین که دریایی از معارف علوی هستند در حوزه های علمیه تدریس شود و اگر این کار انجام شود آن وقت است که می توان گفت رسالت واقعی حوزه ها را انجام داده ایم.

انتظار وارث غدیر از طلاب

استاد حوزه تصریح کرد: صاحب غدیر امروز وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد که وارث غدیر و یادگار غدیر خم است و تمام انبیای الهی منتظر ظهور آن حضرت بودند و ما که می گوییم سرباز امام زمان(عج) هستیم باید ببینیم ایشان از ما چه می خواهد و در پی رضایت آن حضرت قدم برداریم.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام که عید غدیر را عیدالله الاکبر خوانده اند، افزود: هر جا ذکر امیرالمومنین علیه السلام شود آنجا محل عبادت است. همه انبیای الهی روز غدیر را عید می گرفتند و شادی می کردند. هُـوَ عیـدُاللّه ِ الاْکبَرُ وَ ما بَعَثَ اللّه ُ نَبِیـا اِلاّ وَ تَعَیدَ فِی هذَا الْیومِ وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ وَ اِسْمُهُ فِی السَّماءِ یوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْـهُودِ وَ فِی الاْرْضِ یوْمُ الْمیثاقِ الْمأخُوذِ وَ الْجَمْعِ الْمَشْـهُودِ. اسم غدیر در آسمان ها به نام روز عهد معهود است یعنی روزی که خداوند متعال برای ولایت امیر المومنین علیه السلام از تمام انسان ها و تمام انبیای الهی پیمان گرفت.

استاد حوزه ادامه داد: امام رضا علیه السلام می فرماید: ان یوم الغدیر فی السماء اشهر منه فی الارض؛ روز غدیر در آسمانها مشهورتر است نسبت به زمین ما. در آسمان ها ملائکه و فرشتگان مقرب الهی در این روز جشن می گیرند و به همدیگر تبریک می گویند. حضرت می فرماید: یوم التبسّم فی وجوه النّاس من اهل الایمان ؛ چه عبارت و تعبیر زیبایی دارند که می فرمایند درچهره های مردم وقتی به همدیگر می رسند تبسم وجود د ارد. یعنی روز عید غدیر روز شادی و نشاط آنها است. مگر ائمه علیهم السلام نفرموده اند که شِیعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِینِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلایَتِنا یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا؛ آنها فرح و شادی شان روز عید غدیر است.

اهمیت تبلیغ غدیر

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی اظهار کرد: مرحوم والد وقتی اشخاص می آمدند و از فعالیتهای تبلیغی غدیر برایشان صحبت می شد خوشحال می شدند و می فرمودند که یا لیتنا کنا معکم؛ ای کاش بنده هم در خدمت شما بودم.

وی خطاب به مبلغان غدیر گفت: این امری که شما در آن فعالیت می کنید یک واجب کفایی است که از روی دوش دیگران بر می دارید هرچند که باید هر کسی به فراخور شأن و جایگاهی که دارد در امر تبلیغ غدیر کوشا باشد. اگر کسی بخواهد خودش را شیعه امیر المومنین علیه السلام بداند و بخواهد در محضر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها سربلند باشد باید نسبت به آقا در امر ولایت عرض ادبی داشته باشد و احترامی بکند و این عرض ادب برای یک مرجع تقلید به یک گونه است و برای طلبه به گونه ای دیگر است.

استاد حوزه در پایان گفت: خداوند ان شاء الله همه ما را از پیروان راستین مولا امیر المومنین علیه السلام و از سربازان واقعی وارث غدیر قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha